علت علاقه ايراني ها به خريد مسكن در تركيه

ايراني‌ها باز هم به دلايل نامعلوم در ماه گذشته با خريد ۱۲۶۵ خانه بزرگترين گروه خريداران ملك در تركيه لقب گرفتند.

خريد مسكن در تركيه

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، با وجود آنكه اين روزها از اقتصاد تركيه اخبار خوبي به گوش نمي‌رسد اما علت علاقه ايراني ها به خريد مسكن در تركيه هنوز گنگ است.

اوضاع نابسامان اقتصاد تركيه دست از سر اين كشور برنمي‌دارد و به اذعان اردوغان ـ رييس جمهور تركيه ـ همين وضعيت دست كم تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

در اين شرايط سرمايه‌هاي ايرانياني كه شامل خريد مسكن در تركيه است به نوعي در خطر است. هرچند كارشناسان علت اصلي خريد مسكن در تركيه را اخذ اقامت عنوان مي‌كنند، اما با روند سقوط آزاد اقتصاد تركيه احتمال ريزش سرمايه‌هاي ايرانيان وجود دارد.

اگرچه پايين بودن قيمت مسكن در بعضي مناطق تركيه نسبت به تهران در تمايل به خريد ملك در اين كشور بي‌تاثير نيست. كسي كه قصد دريافت اقامت در تركيه را دارد بايد سرمايه‌اي به اندازه ۲۵۰ هزار دلار به خريد خانه در اين كشور اختصاص دهد و تا سه سال حق فروش آن را ندارد.

البته قيمت خريد مسكن در تركيه به پول ايران از ۵۰۰ ميليون تومان شروع مي‌شود كه مشمول اقامت نخواهد شد؛ در حالي كه براي خريد يك آپارتمان ۷۰ متري در ارزانترين منطقه تهران (منطقه ۱۸) بايد حدود يك ميليارد و ۷۵ ميليون تومان هزينه كرد. در مناطق متوسط شهر تهران اين عدد به حدود ۲ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان مي‌رسد.

كف قيمت مسكن در اطراف استانبول ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لير است. با اين حساب مي‌توان با حداكثر ۷۹۰ ميليون تومان (۲۶ درصد ارزانتر از منطقه ۱۸ تهران) يك آپارتمان در تركيه خريداري كرد. البته خانه‌هايي با قيمت حدود ۵۰۰ ميليون تومان هم وجود دارد كه طبيعتا از امكانات كمي برخوردار و قديمي است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «خريد خانه در منطقه 14 اصفهان» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

مشمولان وام ۱۰۰ ميليوني قرض الحسنه چه كساني هستند؟

بانك مسكن قرار است ۱۰۰ ميليون تومان وام قرض‌الحسنه خريد يا ساخت مسكن پرداخت كند

وام ۱۰۰ ميليوني قرض الحسنه

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، آنگونه كه بانك مسكن اعلام كرده وام ۱۰۰ ميليون توماني قرض الحسنه خريد يا ساخت مسكن به مددجويان كميته امداد و سازمان بهزيستي تعلق مي‌گيرد.

از طرف ديگر اين وام مربوط به خريد يا ساخت خانه است. اگر متقاضي خواهان استفاده از اين وام براي ساخت مسكن باشد، پروژه مسكوني بايد حداقل داراي ۲۰ درصد پيشرفت فيزيكي باشد.

اما اگر متقاضي بخواهد با اين وام مسكن بخرد، عمر بناي واحد خريداري شده بايد حداكثر ۲۵ سال باشد.

مددجويان اين دو نهاد بايد براي دريافت وام ۱۰۰ ميليوني قرض الحسنه به كميته امداد و بهزيستي مراجعه كنند و اگر واجد شرايط باشند، به بانك مسكن معرفي مي‌شوند.

اما مبلغ وام مسكن مددجويان كميته امداد و بهزيستي چقدر است؟ مبلغ اين وام در شهر‌هاي با جمعيت كمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۸۰ ميليون تومان است و در ساير شهر‌ها ۱۰۰ ميليون تومان است.

آنگونه كه بانك مسكن اعلام كرده، دوره بازپرداخت وام قرض‌الحسنه ۱۰۰ ميليون توماني ۱۰ سال است، اما دو سال تنفس براي آن در نظر گرفته شده است. يعني اقساط اين وام دو سال بعد از دريافت آن آغاز مي‌شود.

بر اين اساس مبلغ اقساط وام ۱۰۰ ميليوني مددجويان حدود يك ميليون تومان در ماه است.

همچنين متقاضيان براي دريافت وام ۱۰۰ ميليوني مسكن بايد مدارك شناسايي و هويتي متقاضي و مدارك عمومي ملك و مدارك شغلي و درآمدي متقاضي را آماده كنند و تحويل بانك بدهند.

همچنين معرفي يك ضامن معتبر داراي گواهي كسر از حقوق براي تضمين بازپرداخت اقساط تسهيلات الزامي است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «مستاجران كدام استان‌ها امكان ثبت‌نام مسكن دولتي را ندارند؟» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

خانه هاي مسكوني آبخوان دشت اصفهان در خطر است

رئيس سازمان زمين شناسي و اكتشافات معدني كشور: دشت‌هاي اصفهان در بحراني ترين شرايط قرار دارند و فرونشست زمين به صورت جدي در آنها در حال پيش‌روي است و ميزان نرخ ساليانه فرونشست در اصفهان ۱۶ سانتيمتر است.

آبخوان دشت اصفهان

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، و به نقل از شهيدي، امروز اصفهان تنها شهري است كه فرونشست زمين به داخل منطقه مسكوني آن نفوذ كرده و ديگر زماني براي احياي آبخوان دشت اصفهان- برخوار نداريم و تنها تا سال ۱۴۰۹ و در خوشبينانه ترين حالت تا سال ۱۴۱۸ فرصت براي نجات اين آبخوان داريم.

طي دو دهه گذشته با خشكي زاينده رود و برداشت‌هاي بي‌رويه از آبخوان دشت اصفهان -برخوار و خالي شدن آن، سرطان فرونشست زمين به مغز استخوان اصفهان رسيده و امروز ترك‌هاي فرونشست در جاي جاي مناطق مسكوني شهر همچون خانه اصفهان، ملك شهر، خوراسگان، رهنان، مهرآباد، لاهور و حمزه، فلكه فيض و … رسيده است.

علاوه براين در مناطق ۱۵، ۱۲، ۱۱، ۱۰، ۷ و ۱۴ شهرداري اصفهان و تاسيسات و بناهاي خدماتي همچون پايانه اميركبير، ساختمان اتاق بازرگاني و … به وضوح قابل مشاهده است و اين ترك‌ها، به خصوص طي دو سال گذشته بيش از هر زمان ديگري نمايان شده است.

مهدي طغياني- نماينده مردم اصفهان در مجلس گفت: مطابق آمارهاي اعلام شده ميزان نرخ ساليانه فرونشست در منطقه شمالي اصفهان حدود ۱۵ سانتيمتر است. بيشترين نشانه‌هاي فرونشست زمين در مناطق شمالي اصفهان همچون ملك شهر، خانه اصفهان و منازل مسكوني شهرك نيروي هوايي ارتش مشهود است.

مسكن آبخوان دشت اصفهان

شرايط مسكن آبخوان دشت اصفهان با بي آبي

حسين حجتي- مدير دفتر منطقه اي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي اصفهان تصريح مي كند: اگر فرونشست زمين با همين سرعت پيشروي كند و آبخوان دشت اصفهان -برخوار خالي شود، تا ۱۵ سال آينده، عاقبتي همانند اين شهرك در انتظار ديگر مناطق مسكوني اصفهان است، در اين شرايط ديگر اصفهاني‌ها حاضر نيستند خانه هاي خود را ترميم كنند و از اين شهر خواهند رفت.

رضا اسلامي- مديركل سازمان زمين‌شناسي و اكتشافات‌معدني اصفهان  مي‌گويد: از زماني كه جريان دائمي زاينده رود قطع شد و با فشار به آبخوان اصفهان -برخوار همچنان از آن برداشت آب كرديم، اين بلا بر سر اصفهان آمد و اين شهرك نمونه كوچكي از پيشروي فرونشست زمين در بافت مسكوني اصفهان است.

در آينده همانند وضعيت اين شهرك را در بسياري از خيابان‌هاي اصفهان شاهد خواهيم بود كه ديگر خانه‌ها قابل سكونت نخواهد بود كه بايد يا ترميم شوند و يا خراب و از نو ساخته شوند.

او مي گويد: در حال حاضر ۲ ميليارد و ۹۰۰ ميليون مترمكعب به آبخوان اصفهان- برخوار بدهكاريم و امروز در تمام مناطق اصفهان به خصوص شمال اين شهر در خانه اصفهان، ملك شهر، رباط، جابر انصاري و … ترك هاي فرونشست ديده مي‌شود.

بنابراين اگر فكري به حال آبخوان اصفهان نشود در آينده نزديك اين ترك ها در مناطق مركزي اصفهان همچون بزرگمهر، دشتستان، سروش، احمد آباد، فلكه فيض و…. ديده خواهد شد.

او تصريح مي كند: پيشروي فرونشست زمين در منطقه مسكوني اصفهان روز به روز در حال بحراني شدن است.

بهرام نادي مي گويد: هر چه قدر آب را از آبخوان دشت اصفهان -برخوار برداشت كنيم وضعيت را بحراني‌تر مي‌كنيم كه نمونه هايي از اين وضعيت را در ساختماني كه دچار ترك فرونشست شده‌اند، شاهديم و اگر به اين وضع ادامه دهيم تخريب‌هاي فرونشست در اصفهان بيشتر خواهد شد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «ثبت نام بيش از ۱۸ هزار متقاضي مسكن در اصفهان» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

يارانه شهرداري به سازندگان شمال پايتخت

يك عضو شوراي شهر تهران معتقد است:‌ تخفيف 25 درصدي براي عوارض ساختماني يعني مديريت شهري به شهروندان يارانه مي‌دهد، اما از اين يارانه سازندگان شمال شهر تهران بيشتر استفاده مي‌كنند.

سازندگان شمال پايتخت

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، اعضاي شوراي شهر تهران امروز لايحه اصلاحيه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازي شهرداري تهران» كه در آن تخفيف 25 درصدي عوارض شهرسازي به مدت يك ماه ديگر تمديد مي‌شود موافقت كردند كه اين موضوع نسبت سازندگان شمال پايتخت انتقاداتي را در پي داشت.

ناصر اماني عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، يكي از مخالفان اين لايحه معتقد است تمام طرح ها و لوايحي كه در شوراي شهر تهران بررسي مي شود بايد به پيوست عدالت آن هم توجه شود. با تخفيف 25 درصدي براي عوارض مديريت شهري به شهروندان يارانه مي‌دهد اما اين يارانه به كساني مي‌رسد كه به شهرداري بابت ساخت و ساز بدهكار هستند.

سازندگان شمال پايتخت

اماني مي‌گويد: بدهكاران حوزه ساخت و ساز دو گروه هستند. كساني كه در بخش جنوبي شهر تهران آپارتمان‌هاي 70 تا 100 متري خود را مي‌خواهند، نوسازي كنند و بايد عوارض بدهند. اما بخش عمده آن مربوط به شمال شهر تهران است كه يا خانه‌هاي وسيع و بزرگ ساخته‌اند و يا سازندگان بزرگ مجتمع‌هاي مسكوني در بخش شمالي پايتخت هستند، همه به مساو ي يعني 25 درصد از اين يارانه استفاده مي‌كنند يعني كساني كه بيشترين بدهي را به شهرداري دارند، بيشترين تخفيف را مي گيرند.

به گفته اماني اگر اين تخفيف‌ها به جنوب شهر تهران برسد هم ساخت و ساز به نفع شهر تهران است و بافت‌هاي ناپايدار به پايدار تبديل مي‌شود هم مستحق‌تر هستند، نه اين كه كساني كه به قول دوستان اگر در تهران هزينه نكنند در تركيه سرمايه‌گذاري كرده و به ساخت و ساز مي‌پردازند.

او تاكيد مي‌كند: اين مصوبه اگر به همين شكل تصويب شود، تبعيض‌آميز خواهد بود و بهتر است اگر شهرداري تخفيفي پيش‌بيني مي‌كند مربوط به پهنه‌هاي جنوبي شهر باشد.

مطالعه بيشتر: مطلب «حدود 90 درصد كارگران ساختماني مستاجرند!» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

ميانگين زمان صدور پروانه در تهران چقدر است؟

‌سرپرست معاونت شهرسازي و معماري شهرداري: زمان صدور پروانه ساختماني بايد به كوتاه ترين زمان ممكن كاهش يابد.

صدور پروانه در تهران

به گزارش «مجله ملكي دلتا» و به نقل از حميد صارمي، در حال حاضر ميانگين زمان صدور پروانه در شهر تهران 80 روز است، اين در حاليست كه بر اساس قانون، شهرداري ها مكلف هستند، ظرف مدت يك هفته پس از دريافت مدارك لازم و اخذ عوارض، نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام كنند.

صارمي با اشاره به مدت زمان صدور پروانه در شهرهاي جهان، بيان كرد: مطالعات نشان مي‌دهد، زمان صرف شده براي صدور انواع مجوزهاي ساختماني در ساير كشورها كمتر از ۳۰ روز است.

وي ادامه داد: يكي از اقداماتي كه تاكنون براي كاهش زمان و فرآيند بروكراسي صدور پروانه انجام شده، سيستمي شدن اين فرايند است اما متأسفانه به دليل نبود زيرساخت هاي لازم، اين اقدام نيز نتوانسته به تسريع اين روند كمك كند.

سرپرست معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه زمان صدور پروانه ساختماني تنها به مديريت شهري مربوط نيست و بخشي از طولاني شدن اين مسير مربوط به دريافت استعلامات از سازمان‌هاي ديگر است، اظهار داشت: بايد توجه داشت كه طولاني شدن اين استعلامات علاوه بر كندشدن فرايند صدور پروانه در تهران، منجر به ايجاد فساد نيز مي‌شود.

صارمي ادامه داد: مسئله ديگري كه موجب كند شدن فرآيند صدور پروانه مي شود، برخط نبودن ارتباطات بين سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط از جمله وزارت مسكن و شهرسازي، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، وزارت امور اقتصادي و دارايي، شركت گاز، برق و آب و… است.

وي با اشاره به كاهش آمار صدور پروانه طي سال هاي اخير افزود: درصدد هستيم با استفاده ازنتايج آسيب شناسي‌هايي كه تاكنون انجام شده و همچنين تعامل با سازمان‌هاي دخيل در اين زمينه، فرآيند صدور پروانه را به كوتاه‌ترين زمان ممكن برسانيم.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «چرا اخذ ماليات از خانه هاي خالي اجرا نمي‌شود» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

شرايط قانوني وكالت بلاعزل در خريد و فروش ملك

وكالت بلاعزل وكالتي است كه در آن موكل به تنهايي نمي‌تواند وكيل را عزل كند.

وكالت بلاعزل

خريد و فروش ملك بايد با دقت زياد انجام شود چراكه كلاهبرداران در حوزه خريد و فروش ملك بسيار زياد هستند. در خريد و فروش ملك مي توان وكالت بلاعزل داشت. در ادامه شرايط وكالت بلاعزل را «مجله ملكي دلتا» شرح خواهد داد.

مهم‌ترين نكته‌اي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه دادن اين نوع وكالت به معني فروش ملك يا چيز ديگري نيست. پس حواستان باشد به دام كلاهبرداران نيفتيد.

وكالت به مفهوم دادن نمايندگي است، چيزي كه در قانون از آن به عنوان نيابت ياد شده و بر پايه اعتماد داده مي‌شود. فردي كه امور به او واگذار مي‌شود وكيل و كسي كه به شخص ديگري وكالت مي‌دهد، موكل نام دارد.

وكالت بلاعزل وكالتي است كه در آن موكل به تنهايي نمي‌تواند وكيل را عزل كند. يعني در وكالت‌نامه وكالت وكيل يا عدم‌ عزل وكيل در ضمن عقد، شرط شده باشد. در اين حالت موكل ديگر حق عزل وكيل و فسخ وكالت را ندارد.

شرايط وكالت بلاعزل در خريد و فروش ملك

شرايط وكالت بلاعزل در خريد و فروش ملك

وكالت بلاعزل، به اين معني نيست كه خريدار هر زمان كه بخواهد مي‌تواند سند را به نام خودش بزند. منظور اين است كه فروشنده شخصا نمي‌تواند وكالتش را فسخ كند.

اين قرارداد با مرگ طرفين، جنون طرفين، يا استعفاي وكيل باطل مي‌شود. پس بهتر است فقط براي انجام امور اداري اين وكالت انجام شود و اگر ملكي به صورت وكالتي خريد و فروش مي‌كنيد، خيلي سريع وكالت آن را به سند قطعي تبديل كنيد.

در وكالت بلاعزل، موكل مي‌تواند خودش تمام كارهاي مربوط به معامله را انجام دهد و اين حق از او گرفته نمي‌شود. پس اگر مي‌خواهيد تمام كارها توسط وكيل انجام شود، به طور صريح در وكالت‌نامه قيد كنيد كه موكل حق دخالت و اجراي امور را ندارد.

در شرايط وكالت بلاعزل، اگر موكل فوت كند، و خريدار هنوز سند مالي كه خريده است به نام نزده باشد، بايد وراث متوفي براي انتقال و امضاي سند رسمي اقدام كنند. چون قرارداد با فوت موكل فسخ شده است. پس حواستان باشد سريع كارهاي سند زدن را انجام دهيد.

زماني كه شما از طريق وكالت بلاعزل ملكي را خريداري مي‌كنيد، تا زماني كه سند نزنيد، شما صاحب خانه نيستيد. در اين شرايط فروشنده حق فروش ملك به ديگران را دارد. پس حواستان باشد همزمان با تنظيم وكالت‌نامه، مبايعه‌نامه هم تنظيم كنيد و در وكالت‌نامه حق فروش ملك به شخص ديگر را از فروشنده بگيريد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «چه افرادي ممنوع المعامله هستند؟» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

خريد خانه در منطقه 14 اصفهان

مساحت امروز منطقه چهارده اصفهان معادل ۹۴۰ هكتار است و مساحت فضاي سبز آن نيز به ۱۵۸۵۳۰۶ مترمربع مي رسد.

خريد خانه در منطقه 14 اصفهان

شايد خريد خانه در منطقه 14 اصفهان اين روزها دغدغه شما باشد، اگر به فكر خريد مسكن در اين منطقه هستيد بهتر است تا پايان مقاله با «مجله ملكي دلتا» همراه باشيد.

اين منطقه در همسايگي مناطق هفت، ده و پانزده شهري واقع شده است. شمال اين منطقه از جاده خاكي و در ادامه بلوار تاكسيراني تا آيت الله غفاري، جنوب آن از محور اتوبان شهيد اردستاني تا ابتداي خيابان آل ياسين محدود شده است.

منطقه چهارده اصفهان از ۱۲ محله تشكيل شده است كه شامل محله دراك، امام خميني، منتظر المهدي، عمان ساماني، باتون، جلوان، سودان، زينبيه، دو طفلان، شاه پسند و حصه شمالي مي شود.

بافت معماري منطقه چهارده اصفهان، بيشتر شبيه به مناطق كم برخوردار (از منظر امكانات و كيفيت هاي شهري) است. متاسفانه در معماري امروز اين منطقه، به سختي مي توان شواهدي از قدمت و اهميت تاريخي پيدا كرد.

اين منطقه محل زيست بزرگان ديني در دوران پس از اسلام بوده است. كه امروزه از بقاي متبركه شهر اصفهان محسوب مي‌شوند.

نقاط قوت منطقه چهارده اصفهان

از مهم ترين نقاط قوت منطقه چهارده اصفهان مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • پيشينه و هويت تاريخي منطقه
  • وجود پنجمين قطب زيارتي كشور در منطقه
  • دسترسي به ناوگان حمل و نقل عمومي؛ خطوط اتوبوش هاي BRT و دو خط قطار شهري
  • دسترسي مناسب به محور هاي اصلي ترافيكي منطقه؛ بزرگراه هاي ميثمي، حبيب اللهي، اقارب پرست و ذوب آهن
  • دسترسي و قرارگيري در بخشي از كريدور شمال به جنوب شهر اصفهان

قيمت خريد خانه در منطقه 14 اصفهان

قيمت خريد خانه در منطقه 14 اصفهان

توجه كنيد كه قيمت‌ها بر حسب مترمربع به تومان بوده و تقريبي است، چراكه قيمت مسكن در اصفهان با توجه به نوع ساختمان و يا نظر مالك تغيير مي‌كند.

  • خريد خانه در باتون (مهديه)، ستاد شهريار، با متراژ 53 متر و2 سال ساخت، يك خوابه، طبقه سوم با امكانات (پاركينگ – انباري – آسانسور) / قيمت: 19 ميليون و 811 هزار.
  • قيمت آپارتمان در شهرك امام حسين، زينبيه با مساحت 145 متر و 20 ساخت، يك خوابه، طبقه همكف با امكانات (انباري) / قيمت: 5 ميليون و 517 هزار.
  • قيمت خانه در شهرك امام حسين، زينبيه با متراژ 100 متر، 5 سال ساخت، دو خوابه، طبقه سوم با امكانات (پاركينگ – انباري) / قيمت: 10 ميليون.

پيشنهاد خريد: اگر قصد سكونت در منطقه يك اصفهان را داريد، خريد آپارتمان در شهدا بهترين گزينه است كه در سايت ملكي دلتا آگهي شده است.

قيمت خانه در گيشا ارزان‌تر است يا مرزداران؟

با توجه به قيمت مسكن در تهران، بررسي نسبت به متوسط قيمت خريد مسكن در برخي از محلات منطقه دوم شهرداري به دست آمده است كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

قيمت خانه در گيشا
به گزارش «مجله ملكي دلتا»، بر اساس آگهي‌هاي ملكي، بررسي از متوسط قيمت خريد آپارتمان در برخي از محلات منطقه دو تهران به دست آمده است كه نشان مي‌دهد، متوسط قيمت خريد مسكن در محله طرشت ۳۶٫۵ ميليون تومان ثبت شده است.

 

بر اساس داده‌هاي اطلاعاتي، متوسط قيمت خريد آپارتمان در ستارخان و صادقيه در حدود ۴۰ ميليون تومان اعلام شده است.

شهرآرا با متوسط قيمت ۴۹ ميليون تومان و مرزداران ۵۶ ميليون تومان ثبت شده است. بررسي قيمت خانه در گيشا نشان مي‌دهد، يك متر مربع آپارتمان مسكوني در اين محله ۶۰ ميليون تومان ثبت شد.

قيمت خانه در گيشا

محلات گران قيمت منطقه دو تهران

شهرك غرب با متوسط قيمت ۷۷٫۴ ميليون تومان در كنار سعادت آباد با متوسط قيمت ۸۵ ميليون تومان از محلات گران قيمت منطقه دو شهرداري تهران و همچنين از محلات گران قيمت تهران براي خريد خانه هستند.

بر اساس اعلام بانك مركزي متوسط قيمت خريد و فروش يك مترمربع زيربناي واحد مسكوني معامله‌شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملكي شهر تهران در مهرماه سال جاري 316.3 ميليون ريال بود كه نسبت به ماه قبل 0.2 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به حدود 5.5 هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتيب معادل 29.8 و 36.8 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بيشترين متوسط قيمت با 69 ميليون و 670 هزار تومان مربوط به منطقه يك و كمترين متوسط قيمت با 15 ميليون و 140 هزار تومان متعلق به منطقه 18 است.

مطالعه بيشتر: مطلب «يارانه مسكن چيست و به چه كساني پرداخت مي‌شود؟» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

يارانه مسكن چيست و به چه كساني پرداخت مي‌شود؟

وزير راه و شهرسازي از پرداخت يارانه به دهك‌هاي پايين متقاضي مسكن خبر داده است. اين يارانه چطور پرداخت مي‌شود و مشمولان چه كساني هستند؟

يارانه مسكن

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، وزير راه و شهرسازي پس از جلسه ديروز شوراي عالي مسكن از شروع ساخت ۷۰۰ هزار واحد خبر داد و گفت كه زمين دو ميليون و ۴۰۰ هزار واحد مسكوني را تامين شده است.

اما از زماني كه بحث ماليات‌گيري از خانه‌هاي خالي شروع شد، از تشكيل صندوقي نيز خبر آمد كه قرار شد پول‌هاي حاصل از گرفتن ماليات در صندوق ملي مسكن جمع آوري شود. وزير راه نيز در اظهارات روز گذشته خود به اين صندوق اشاره كرده كه قرار است اقساط مسكن مهر نيز به اين صندوق ريخته شود.

يارانه مسكن به چند صورت مي‌تواند پرداخت شود؟

اولي به صورت نقدي و مستقيم است. يعني مثل يارانه نقدي و معيشتي بنزين كه با فاصله ۱۰ روز در هر ماه پرداخت مي‌شود.

در واقع در اين روش وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بايد به كمك وزارت راه بيايد و خانواده‌هاي مشمول را معرفي كند. سپس بر اساس تعداد اعضاي هر خانوار يارانه‌اي به كارت بانكي سرپرست خانوار واريز شود.

اما اين روش پرداخت يارانه در بخش مسكن كمي بعيد به نظر مي‌رسد، به احتمال زياد منظور رستم قاسمي پرداخت بخشي از هزينه‌هاي ساخت يا اجاره خانوارهاست.

چرا كه در طرح جهش مسكن نيز مديران وزارت راه و شهرسازي اعلام كرده بودند كه وام مسكن براي دهك‌هاي پايين جامعه با سود كمتري پرداخت مي‌شود. به طور مثال مقرر شده بانك مسكن به روستاييان وام ساخت و خريد مسكن با سود پنج درصد پرداخت كند كه ۱۳ درصد كمتر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار است.

همچنين وزارت راه در توضيح جزئيات آورده هر متقاضي در طرح جهش مسكن اعلام كرد كه آورده متقاضيان دهك چهار و پنج ۴۰ ميليون تومان است. اما اگر اين متقاضي در دهك يك، دو و سه باشد بايد نصف اين مبلغ يعني ۲۰ ميليون تومان را پرداخت كند.

در واقع دولت ۲۰ ميليون ديگر را براي متقاضيان سه دهك اول پرداخت مي‌كند. در مجموع پرداخت وام با نرخ بهره پايين و تامين بخشي از آورده مسكن در پروژه‌هاي ساخت احتمالا همان يارانه مسكن است.

مطالعه بيشتر: مطلب «شرايط اخذ وام مسكن دانشجويي» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

شرايط اخذ وام مسكن دانشجويي

مبلغ هر وام براي دانشجويان شهرهاي مختلف متفاوت است.

وام مسكن دانشجويي

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، جزئيات دريافت وام مسكن دانشجويي در سال ۱۴۰۰ اعلام شد. دانشجويان متاهل مي‌توانند براي رهن خانه و يا پرداخت هزينه اجاره خانه نسبت به دريافت وام وديعه مسكن به سايت صندوق رفاه دانشجويان مراجعه كنند.

اين وام تنها يك بار در طول دوران تحصيل به دانشجويان تعلق خواهد گرفت و نحوه بازپرداخت آن پس از فارغ التحصيلي براساس دستورالعمل بانك عامل انجام مي‌شود.

وام وديعه مسكن متاهلي در سال ۱۴۰۰، با افزايش ۳۰ درصدي در تهران به ۳۲ ميليون و پانصد، در كلان شهرها به ۲۶ ميليون و در ساير شهرها به ۱۹ ميليون و پانصد هزار تومان افزايش داشته است. در صورتي كه زوجين هر دو دانشجو باشند، تنها يكي از آنان مي‌توانند از تسهيلات وام مسكن بهره‌مند شوند.

ثبت نام وام مسكن دانشجويي ۱۴۰۰ از ۵ مهر ماه آغاز شد و تا اول دي ماه به پايان مي‌رسد. دانشجويان متقاضي وام مسكن دانشجويي بايد حتما متاهل بوده و در خوابگاه دانشجويي سكونت نداشته باشند.

​متقاضيان بايد سند تعهد و اجاره‌نامه داراي كد رهگيري داشته باشند كه لازم است اجاره نامه به نام دانشجو يا همسرش بوده و مكان مورد اجاره در شهر محل تحصيل يا سكونت دانشجو باشد.

زنان داراي فرزند كه به تحصيل در مراكز آموزش عالي مشغول بوده و به دلايلي همچون فوت، طلاق و از كارافتادگي همسر، سرپرستي فرزندان خود را بر عهده دارند مي‌توانند از وام مسكن دانشجويي بهره‌مند شوند.

ميزان وام پرداختي تحت هيچ شرايطي از سقف تعيين شده بيشتر نخواهد بود و در صورتي كه مبلغ مورد تقاضا در اجاره‌نامه از مبلغ وام كمتر باشد، وام مسكن براساس با مبلغ اجاره‌نامه به دانشجويان پرداخت خواهد شد.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «آيا مسكن دولتي قرعه كشي مي شود» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.