كارايي و اهداف تاسيس «صندوق ملي مسكن»

وزارت راه و شهرسازي اساسنامه پيشنهادي صندوق ملي مسكن را براي تصويب به هيات دولت ارسال كرد كه در ادامه در خصوص كارايي اين صندوق بيشتر خواهيم پرداخت.

صندوق ملي مسكن

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، وزارت راه و شهرسازي اساسنامه پيشنهادي صندوق ملي مسكن ذيل ماده ۳ قانون جهش توليد مسكن را براي تصويب به هيئت دولت ارسال كرد.

ماده ۳ قانون جهش توليد مسكن

«صندوق ملي مسكن» به منظور ايجاد هم افزايي، تقويت توان حمايتي و تخصيص بهينه منابع مالي بخش مسكن، با كاركرد تجميع و تخصيص منابع مالي موضوع اين قانون، حداكثر تا سه ماه پس از لازم الاجراء شدن اين قانون تشكيل مي‌گردد.

صندوق ملي مسكن

ويژگي صندوق ملي مسكن

بر اساس اساسنامه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي، قرار است اين صندوق به نهادي براي تأمين منابع مالي پايدار عملياتي كردن برنامه‌هاي بخش مسكن تبديل شود.

همچنين منابع مالي پراكنده در بودجه‌هاي سنواتي در اين صندوق متمركز شده و با منابع مالي غير بودجه‌اي بخش مسكن تجميع و هم افزا مي‌شوند.

بخشي از منابع صندوق ملي مسكن به تأمين مالي تهيه مسكن خانوارهاي كم درآمد فاقد خانه اختصاص يافته و بخش ديگري از منابع نيز به تشويق بانك‌هاي عامل براي سرمايه گذاري در توليد يا نوسازي در نظر گرفته خواهد شد.

صندوق ملي مسكن علاوه بر اينكه به محلي براي جذب سرمايه‌هاي سرمايه گذاران داخلي و بانك‌ها تبديل مي‌شود، سرمايه‌هاي خارجي بخش مسكن نيز در آن متمركز شده و به نهادي براي همكاري بخش مسكن با بازار سرمايه تبديل خواهد شد.

از ديگر اهداف در نظر گرفته شده براي طرح، تأمين ضمانت بانك‌پذير براي دريافت تسهيلات نوسازي مسكن خانوارهاي كم درآمد و ساكنان بافت‌هاي فرسوده و حاشيه نشينان اعلام شده است

ضمانت اصل و سود تسهيلات بانكي طرح‌هاي حمايتي، اخذ تسهيلات از سيستم بانكي، صندوق توسعه ملي و نهادهاي پولي بين المللي، حمايت از توسعه خدمات بيمه‌اي بخش مسكن، ححمايت از استارتاپ ها و فناوري‌هاي نوين در ساخت و ساز و… از ديگر برنامه‌هايي است كه وزارت راه و شهرسازي براي صندوق ملي مسكن پيش بيني كرده است.

مطالعه بيشتر: مطلب «عملياتي شدن كارت مصالح ساختماني» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.