سنگ‌اندازي بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات مسكن

در حالي كه اجاره بها، مستاجران را جان به لب كرده و تنها برنامه حمايتي وزارت راه و شهرسازي از قشر مستاجر، وام وديعه مسكن است، بانك‌ها در پرداخت اين تسهيلات سنگ اندازي مي‌كنند.

وام وديعه مسكن

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، در ماه‌هاي اخير بازار اجاره مسكن روز به روز ملتهب‌تر شده و هيچ يك از ابزارهاي حمايتي از مستأجران از يك سو و كنترلي بازار اجاره مسكن از سوي ديگر نتوانسته به كاهش فشارهايي كه روز به روز بر مستأجران بيشتر مي‌شود، منجر شود.

كارشناسان اقتصاد مسكن معتقدند اگرچه اجاره بها تابعي از قيمت مسكن است و با توجه به افزايش شديد قيمت مسكن و جا ماندن اجاره بها از اين قيمت در سال‌هاي گذشته، حال شاهد پر شدن اين فاصله ميان قيمت مسكن با اجاره بها (نسبت P به E) هستيم، اما يكي ديگر از عواملي كه در افزايش اجاره مسكن مؤثر است، فاصله زياد عرضه با تقاضاست كه بايد براي پر كردن اين شكاف، ابزارهاي مالياتي خصوصاً ماليات بر خانه‌هاي خالي به كار بيايد تا مالكان به عرضه واحدهاي مسكوني خالي خود ترغيب شوند.

اين در حالي است كه تاكنون بر اساس اعلام مديران ارشد سازمان امور مالياتي، هيچ برگه مالياتي براي مالكان واحدهاي خالي از سكنه صادر نشده است.

پرداخت تسهيلات مسكن

سقف اجاره بها در ستاد كرونا: ۲۵ درصد /گزارش بانك مركزي: ۵۰ درصد!

ستاد ملي مقابله با كرونا در حالي سقف ۲۵ درصدي اجاره بها را تعيين كرد كه بر اساس گزارش بانك مركزي از بازار مسكن در مهر ماه امسال، اجاره بها نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر ۱۳۹۹) افزايش ۴۸.۴ درصدي براي شهر تهران و ۵۱.۳ درصدي براي كل كشور داشته كه عملاً شكست سياست تعيين دستوري سقف اجاره بها را نشان مي‌دهد.

۸ درصد متقاضيان وام وديعه گرفتند

بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازي تا كنون بيش از يك ميليون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضي در سامانه تسهيلات كمك وديعه مسكن ثبت نام كرده و از اين تعداد بيش از ۶۳۰ هزار نفر به بانك‌ها معرفي شده و بيش از ۱۳۰ هزار نفر تسهيلات را دريافت كرده‌اند.

به عبارت ديگر تنها كمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضي دريافت تسهيلات وديعه مسكن توانسته‌اند آن را دريافت كنند كه گفته مي‌شود بخش مهمي از آن‌ها، تسهيلات‌گيرندگان ۲۵ و ۴۰ ميليون توماني بوده و سهم دريافت‌كنندگان تسهيلات ۷۰ ميليون توماني كمتر بوده است.

مطالعه بيشتر: مطلب «وضعيت بازار مسكن در شرق تهران چگونه است؟» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.