ساخت مسكن با نيروي كار چيني يا ايراني!

متخصصان ما در ايران بيشتر از ۵۰۰ دلار و همينطور نيرو كار ساده هم بيشتر از ۲۰۰ دلار حقوق نمي‌گيرند.

نيروي كار چيني

به گزارش «مجله ملكي دلتا» و به نقل از رئيس اتاق مشترك ايران و چين، براي شركت‌هاي چيني استفاده از نيروي كار چيني در ايران توجيه اقتصادي ندارد، زيرا كارگر ايراني ارزان‌تر است.

مجيدرضا حريري، رئيس اتاق مشترك ايران و چين در واكنش به ورود نيروي كار چيني براي ساخت مسكن در ايران، گفت: اين طرح در وزارت راه و شهرسازي مطرح شده و بخش خصوصي فعلا درگير آن نيست، اما درباره موضوع ساخت مسكن نه تنها با كشور چين بلكه با كشور تركيه هم صحبت شده است.

حريري بيان كرد: اينكه بخواهند نيرو كار چيني وارد كنند، اصلا منطق اقتصادي ندارد. هر شركت خارجي كه در ايران بخواهد سرمايه گذاري كند، سود مي‌كند به دليل اينكه ارزان قيمت‌تر از نيرو كار ايراني وجود ندارد.

متخصصان ما در ايران بيشتر از ۵۰۰ دلار و همينطور نيرو كار ساده هم بيشتر از ۲۰۰ دلار حقوق نمي‌گيرند. پس مطمئن باشيد براي هيچ شركتي صرف نمي‌كند عمده نيرو كار خود را از چين بگيرد.

نيروي كار چيني يا نيروي اجرايي و ساده ايراني؟

رئيس اتاق مشترك ايران و چين گفت: شركت‌هاي چيني ممكن است، درصدي از افراد در سطوح بالاي مهندسي و تكنولوژي را با خود به ايران بياورند، اما نيروهاي اجرايي و ساده حتما ايراني است.

حريري درباره ساخت مشاركتي مسكن با كشور چين توضيح داد: اينكه ساخت مسكن بايد از شكل سنتي به شكل مدرن و صنعتي تغيير پيدا كند، ايده درستي است، زيرا ما در فرآيندها و تكنولوژي ساختمان سازي از دنيا بسيار عقب هستيم.

اگر بخواهيم يك ميليون مسكن در سال بسازيم، به طور متوسط بيش از دو سال طول خواهد كشيد و حتي تجربه تاريخي ما بيش از ۵ سال بوده است، اما اگر همه امكانات را فراهم كنيم، مي‌توانيم دو ساله تمام كنيم. براي اين كه تكنولوژي ساخت مسكن را ارتقاء دهيم، بايد از كشورهاي پيشرفته در قالب قرارداد و پروژه كمك بگيريم.

طرح مشاركت ايران با چين براي ساخت مسكن به طور جامع مطرح نشده و تنها به صورت يك ايده براي جذب سرمايه گذار بيان شده است.

پيشنهاد مطالعه: مطلب «42 درصد واحدهاي مسكوني بوشهر آسيب پذير است» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.