موتور ساخت مسكن خاموش شد

تيراژ ساخت مسكن كه طي ۷ سال منتهي به پايان ۹۹ به ميزان ۴۵ درصد نسبت به ۷ سال قبل از آن، سقوط كرده بود در بهار امسال نيز با افت جديد روبه‌رو شد.

تيراژ ساخت مسكن

به گزارش «مجله ملكي دلتا»، اين ركود عرضه اما برخلاف تصور سياستگذار، ربطي به «نابلدي سرمايه‌گذاران ساختماني براي توليد مسكن» ندارد، بلكه ريشه آن «قفل بازار خريد مصرفي آپارتمان» است.

تيراژ خانه‌‌سازي در كشور طي سه ماه بهار امسال براي دومين بار دچار سكته شد. بر اساس تازه‌‌ترين گزارش مركز آمار ايران درباره «تيراژ ساخت مسكن در كشور» مربوط به بهار 1400، طي سه ماه نخست امسال تيراژ ساخت در كشور نسبت به فصل مشابه سال گذشته يك درصد افت كرده است.

سياستگذار بخش مسكن چه در حال حاضر و چه در دولت گذشته همواره دو گزينه براي حل معضل مسكن پيش روي خود داشته است كه از نگاه كارشناسان يكي از اين دو گزينه گره‌‌گشا اما ديگري پرريسك است.

گزينه پرريسك كه اتفاقا طي دو دهه اخير اقبال دولتمردان به آن بيشتر بوده، دوپينگ عرضه مسكن از طريق كليد زدن پروژه‌هاي خانه‌‌سازي دولتي با تيراژ ميليوني است و دولت سيزدهم نيز در قالب پروژه ساخت يك ميليون واحد مسكوني در سال آن را دنبال مي‌كند.

تيراژ ساخت مسكن

اما گزينه ديگر كه انتخاب بهينه و گره‌‌گشا براي آب شدن يخ سرد معاملات، افزايش تيراژ ساخت و رونق بازار مسكن به نفع خانه‌‌دار شدن جامعه هدف اصلي دولت‌ها يعني قشر فاقد مسكن و خانه اولي است، تعيين تكليف عرضه موجودي مسكن فعلي است كه به شكل مازاد بر نياز در بازار وجود دارد.

بر اساس گزارش مركز آمار، تيراژ ساخت‌و‌ساز در كشور طي بهار 1400 به صورت نقطه‌‌اي يك درصد افت كرده است. اگرچه افت يك درصدي ساخت‌و‌ساز در نگاه اول قابل توجه به نظر نمي‌‌رسد، اما اين آمار زماني گوياي بروز سكته است كه با وضعيت ساخت‌و‌ساز در ساير مقاطع مقايسه شود.

در هفت سال منتهي به پايان 99 كل تيراژ ساخت در كشور 45 درصد كمتر از هفت سال قبل از آن (سال‌هاي 86 تا پايان 92) بوده است، طوري كه در هفت سال منتهي به پايان سال 99 در كشور به‌طور ميانگين سالانه 406 هزار واحد مسكوني احداث شده كه اين ميزان در هفت سال پيش از آن 703 هزار واحد بوده است.

به اين ترتيب در فاصله سال‌هاي 93 به بعد بازار ساخت‌و‌ساز همواره ركودي بود و تيراژ ساخت از آن مقطع زماني به بعد هيچ‌گاه به وضعيت قبل از سال 93 بازنگشت.

البته در طول سه سال اخير تيراژ ساخت مسكن در كشور رشد مثبت خفيف داشت، طوري كه رشد ساخت و‌ساز در سال 97 نسبت به سال 96 در كشور 15 درصد ثبت شد و در سال‌هاي 98 و 99 نيز اين مقدار به ترتيب يك و هفت درصد بوده كه اين ارقام منهاي تيراژ ساخت مسكن دولتي در قالب طرح اقدام ملي مسكن بوده است.

مطالعه بيشتر: مطلب «كاهش زمان و هزينه ساخت با صنعتي سازي ساختمان» را در مجله ملكي دلتا بخوانيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.