انتقال مالكيت سند ملك معمولا در زمان انتخاب يك ملك يا خانه پس از توافق ميان فروشنده و خريدار مطرح ميشود كه در ميان عامه مردم با عبارت به نام كردن يا سند زدن شناخته ميشود.

اگر مي خواهيد درخصوص نكات حقوقي انتقال مالكيت سند بدانيد، بايستي گفت كه امروزه معاملات املاك و انتقال مالكيت سند ملك از دو مرحله تشكيل ميشوند كه «مجله ملكي دلتا» در اين مقاله به آن ميپردازد.
مرحله اول شامل تنظيم يك سند به صورت عادي ميان خريدار و فروشنده بوده كه به آن مبايعه نامه نيز ميگويند. مرحله دوم اين فرآيند انتقال سند ملك به صورت رسمي ميباشد كه در طي آن مالكيت واحد مسكوني از فروشنده به خريدار تغيير ميكند كه اين امر نيازمند ثبت رسمي و محضري است.
مراحل تبديل سند ملك به سند قطعي
- خريدار، فروشنده و حداقل دو شاهد زير مبايعه نامه را امضا ميكنند. مبايعه نامه ميتواند توسط خريدار و فروشنده يا توسط بنگاه معاملات ملكي انجام شود.
- ثبت مبايعه نامه در سيستم نرم افزاري توسط بنگاه املاك مجاز و معتبر كه كدرهگيري دريافت شود.
- مراجعه به «دفترخانه اسناد رسمي» براي نقل و انتقال و سند زدن ملك به همراه داشتن شناسنامه و اصل لازم است.
- استعلام بدهي ملك از شهرداري، دارايي، بيمه گر و بخشدار توسط دفترخانه انجام ميشود.
- دفترخانه بررسي ميكند كه سند در گرو نباشد و ملك در طرح ساختوساز شهرداري قرار نگرفته باشد.
- فروشنده با نامه دفترخانه به شهرداري منطقهاي كهملك در آن قرار دارد درخصوص بررسي پروانه ساخت مراجعه ميكند.
- فروشنده بايد با مراجعه به دارايي ۴% قيمت ملك را به عنوان ماليات نقلوانتقال پرداخت كند. قيمتي كه دارايي بر روي ملك ميگذارد با قيمت واقعي تفاوت دارد.
- آخرين مرحله انتقال قطعي سند است. فروشنده و خريدار در مبايعه نامه تاريخ سند زدن را تعيين ميكنند.
- در پايان سندي مطابق با شرايط مورد توافق دو طرف معامله در دفتر اسناد رسمي تنظيم خواهد شد.
پيشنهاد مطالعه: مطلب « نكات حقوقي وجه التزام در قرارداد را بدانيم» از مجله ملكي دلتا بخوانيد.
- یکشنبه ۲۱ شهریور ۰۰ | ۱۰:۵۷ ۷ بازديد
- ۰ نظر